Varassa

Ensimmäiset kristityt olivat uskossaan suullisen tiedon varassa. Kirjoitettuna oli vain se, minkä tunnemme Vanhana Testamenttina. Sen messiaslupaukset olivat Jeesuksessa  täyttyneet. Näkökulma oli muuttunut.  He luottivat siihen,  mitä puhuttiin Jeesuksen elämästä ja opetuksista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. He olivat sananmukaisesti toinen toiselleen Kristuksen kirje, joka oli heidän sydämiinsä kirjoitettu.  Mekin  olemme heidän “kirjeensä” varassa, josta kirjoitettiin meille Uusi Testamentti. Ja tietenkään kaikkea ei kirjoitettu. Suullinen on aina enemmän. Elämä on enemmän kuin voidaan kertoa saatikka kirjoittaa.

Paavali  oli luonnollisesti myös sen varassa,  mitä hän oli kuullut, kun  hänelle oli kerrottu uudestaan ja uudestaan Jeesuksen elämästäJerusalemissa ja Antiokiassa. Keskustelukumppaneista tiedämme ainakin  Pietarin ja Barnabaan, mutta oli myös monia muita. Mutta ratkaisevinta on ollut, että  ylösnoussut Jeesus oli hänen kanssaan koko ajan. Tämä todellisuus vaikutti  Damaskon tien tapahtumasta alkaen. Tietysti Paavalilla  oli myös ennestään kaikki se tieto Vanhasta Testamentista, jonka hän fariseuksena oli oppinut Gamalieliä kuunnellen Jerusalemissa. 
Kokonaisuus on enemmän kuin tiedot. Uskossa on aina kysymys myös suhteesta uskon antajaan. Eletään Jumalan varassa. Uskon antaja on myös Vanhan Testamentin takana. Niinhän se näkyy vuorisaarnassakin.  Kristuksen käsittäminen antoi Paavalille elävän kokemuksen armosta, joka muuttaa sydämen.

Jeesus asetti oppilaansa profeettojen rinnalle . He välittivät samaa sanomaa kuin profeetat. Luukas kertoo, kuinka Jeesus lähetti  jo toimintansa aikana opetuslapsiaan saarnaamaan ja parantamaan. Se ennakoi muutosta, jonka Jeesuksen ylösnousemus lopullisesti vaikutti. Opetuslapset puhuivat profetioiden täyttymisestä, Jumalan valtakunnan lähellä olemisesta. Se oli tullut. Enää ei tarvinnut odottaa.

Profeetat profetoivat. Profetointi sisältää enemmän kuin tulevista profetoimista. Vanhan Testamentin ajan profeetoilla oli sanomassaan usein myös siinä elettävän elämäntilanteen monipuolinen ja tarkka arviointi. Suhde Jumalaan vaikuttaa elämään, ympäristöön. ihmissuhteisiin, tehtäviin ratkaisuihin. Kun Paavali arvosti profetoimisen armolahjaa, hän näki siinä tärkeitä osa-alueita.


Profetia rakentaa: antaa lisää tietoa Jumalasta ja hänen tahdostaan ja kasvattaa uskovia armossa. Profetia kehoittaa: rohkaisee ihmisiä käytännössä toteuttamaan sitä, mistä Jumala sanassaan puhuu.Profetia lohduttaa: keventää vaikeuksissa olevien taakkoja ja vahvistaa ja tukee heitä.  ( 1 Kor 14: 3) On helppo ajatella, että tuolla tavalla kuvatun profetian  taustalla on koko ajan Pyhä Henki, Puolustaja. Jos ei pidä profetia sanasta, voi silti nähdä sen terminä, joka selittää  Pyhän Hengen vaikutusta. Pyhä Henki opettaa kaiken, ja palauttaa mieleen kaiken mitä Jeesus on puhunut. (Joh 14)
Joh 15 13 Jeesus : Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.

Paavalille oli ratkaisevaa, että ylösnoussut Jeesus oli  hänen kanssaan. Siitä eläminen sai merkityksensä. Pyhän Hengen läsnäolo on jokseenkin sama asia.
Mikä painottuu. Tietoko? Eikö ennemmin suhde? Tätä on vaikea ja todennäköisesti mahdoton pukea dogmatiikan määritelmiin. Silti niilläkin on merkitystä, kun ne rajaavat pois asioita, joita ei voi tähän kokonaisuuteen yhdistää. Paavali ja muut apostolit, joilta edelleen saamme uskomme tiedolliset ainekset, olivat kuitenkin vain koko ajan Pyhän Hengen varassa. Hän, Ylösnoussut Jeesus Kristus, Jumala, Salattu Kolmiyhteinen, Israelin Pyhä ohjasi tapahtumakulkua suullisesti välitettävän tiedon ja läsnäolonsa välityksellä.
Joh 14: 13. Jeesus: Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.

Meillä on alunperin suullisesta tiedosta  kirjoitettu Uusi Testamentti. Sen ja Vanhan Testamentin  eli koko Raamatun todellisuuden ymmärtäminen  on Pyhän Hengen työ edelleen. Vanha rukous  kuvaa parhaiten sitä, mitä on elää tämän kokonaisuuden varassa.

Tule Pyhä Henki tänne, laskeudu taivaasta alas meidän sydämissämme Kristusta kirkastamaan. Tule köyhäin apu, tule lahjain antaja, tule sielun kirkkaus, sinä paras lohduttaja, sielun hyvä vieras ja suloinen lämpö. Töissä sinä olet lepo, helteessä virvoitus, murheessa lohdutus. Sinä kaikkein pyhin kirkkaus ja valo, täytä uskollistesi sydämet. Ilman sinun voimaasi ei ole mitään viatonta. Pese se mikä saastainen on, kastele se, mikä kuiva on, paranna, mikä haavoitettu on , pehmitä, mikä kova on, lämmitä, mikä kylmä on, etsi kaikkia eksyneitä. Anna uskollisillesi, jotka sinuun turvautuvat, pyhät lahjasi. Anna uskon vahvistusta, anna autuas loppu, anna iäinen ilo. Aamen.
Seuraava Sanan ja rukouksen ilta Mukkulan kirkossa on perjantaina 26.4. klo 18.

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *