Vihasta

Olen ajatellut Paavalin elämän tapahtumia. Hän tunsi vihan monia puolia henkilökohtaisesti ( katso edellinen blogini). Mitä pitemmälle hänen elämänsä jatkui, vihan kohteena oleminen sai lisää omakohtaista kokemusta ja sisältöä. Miten hän kesti kohtaamansa vihapuheen ja äärimmäisen väkivallan.

Lapsenomaisesti voi ajatella, että hänellä oli mukanaan hengellinen selviytymispakkaus. Jeesuksen läsnäoloon ja Pyhän Hengen koettuun johdatukseen liittyi kaikki, minkä hän oli Jeesukselta saanut. Siihen sisältyi myös  kaikki muiden apostolien hänelle  Jeesuksesta  välittämä. Se ei ole enää lapsenomaista. Se on elämää Jeesuksen seuraajana.   Sen tiedollisessa ytimessä on vuorisaarna (Matteus 5 – 7). Vihaan ei vastata vihalla, vaan rakkaudella. Opetus olisi hyvin haasteellinen käytännön elämälle ilman elävää yhteyttä rakkauden käskyn antajaan Jeesukseen.

Paavalin suhde omaan kansaansa, juutalaisiin, oli tässä suhteessa hyvin vaativa. En ole löytänyt Paavalilta, enkä muualtakaan Uudesta Testamentista kehoituksia vihaamaan omaa uskoaan puolustavia juutalaisia, vaikka heidän osoittamastaan vihasta kerrotaan paljon. Paavalin asenteesta voi lukea roomalaiskirjeestä (9:2): Minulla on sydämessäni  raskas suru ja lakkaamaton tuska. Toivoisin suorastaan, että olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen, ja joille Hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan Hän on tehnyt liitot, heille antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät,heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!

Kristinuskolla on paljon yhteistä juutalaisuuden kanssa. Uusi ja Vanha testamentti kietoutuvat yhteen erottamattomalla tavalla. Kunnioitamme samoja käskyjä, jotka Jumala antoi Moosekselle. Katsomme Vanhassa Testamentissa kerrottua yhdessä Jeesuksen kanssa pitäen kiinni siitä, mikä siellä on kestävää.Jeesuksen opetukset eivät olleet irrallaan siitä, miten Jumala oli siihen asti omaa kansaansa hoitanut.  Saamme rohkaisua uskonelämälle Jumalaan luottaneista Vanhan Testamentin ajan juutalaisista. Uskon todeksi elämisen periaatteet ja käytännöt ovat  jo siellä. Siellä on paljon sellaista, jota kunnioitamme totuutena elämän hyvistä ja suojelevista rajoista. Jeesus avasi kuitenkin vielä syvemmän totuuden elämästä yhteydessä Jumalaan. Se on kaikille kansoille. Suurelta Jumalalta ei voikaan odottaa muuta kuin kaikkien ihmisten rakastamista!

Jeesus osoitti vuorisaarnassa miten väärin on vihata toisenlaisia ihmisiä. Se on kristinuskon ytimessä luovuttamaton lähtökohta. Historian kuluessa tämä on kuitenkin huonosti toteutunut ihanne. Sama uskonto koko maassa on ollut kautta aikojen  hallitsijoille tärkeä valtaa tukeva rakenne. Rooman valtakunnassa kristittyjen mutta myös juutalaisten vainot johtuivat siitä, että keisari halusi kaikkien ensisijaisesti kunnioittavan hänen valitsemaansa uskontoa, koska se tuki keisarin valtaa ja valtakunnan yhtenäisyyttä. Kun keisari Konstantinus 313 valitsi kristinuskon, se silloin suosittuna ja sallittuna sulki muut pois. Historiassa on sittemmin ollut paljon vallalla kenen maa, sen uskonto periaate, kunnes todelliset uskonnonvapauden ajatukset ovat tulleet hyväksytyiksi kristillisissä maissa. Tässä kehityksessä juutalaiset ovat joutuneet kärsimään paljon vuosisatojen aikana. Uskonnonvapauden alueella on maailmassamme vielä paljon kesken. Monien suurten uskontojen alueilla uskonnonvapautta ei ole  ja mahdollisuus valita vapaasti oma uskontonsa on mahdotonta. Edelleen uskonnonvapaudesta moni maksaa korkean hinnan hengellään tai virumalla vuosikausia vankilassa.  Kristityt ovat nyt vainotuin ryhmä maailmassa.

Kun kristikunta sai uskonsa hyväksytyksi, unohtuivat Jeesuksen painotukset vuorisaarnassa ja Paavalin asenne sivuutettiin. Suhde juutalaisuuteen tuli vihamieliseksi. Vaikka Luherin ajattelusta olemme saaneet paljon hyvää, myös hänellä oli pimeä puolensa suhteessa juutalaisiin. Natsit valjastivat sen osaksi propagandaansa Saksassa. Vihaa ja kuolemaa pakeneville juutalaisille ei ollut paikkaa euroopassa. Vaikeaa heidän oli  ollut sitä löytää edellisinäkin vuosisatoina.  Euroopan valtioilla on paljon käsittelemätöntä syyllisyyttä juutalaisvihamielisyyden käytännöistään. Ne saattavat edelleen vaikuttaa suhteissa Israelin valtioon. Ja uutiset kertovat toistuvasti edelleen tapahtuvasta juutalaisten muutosta Israeliin voimistuvan antisemitismin – juutalaisvihan takia. Holokaustista on 80 vuotta ja nykyinen juutalaisten turvapaikka, Israelin valtio on vasta 71 vuotias. Se on vain yksi ihmisikä.

Tämän ajan keskellä Paavalin asenne on tarkkaamisen arvoinen. Hän oli esimerkkinä, miten ylösnoussut Jeesus tekee ihmisessä työtään ja työstää häntä rakkautensa välikappaleeksi.

Kristuksen omina ja häneen uskoen voimme rohkeasti ja luottavaisina lähestyä Jumalaa.Siksi pyydän teitä olemaan lannistumatta, vaikka minä saan teidän tähtenne kärsiä vainoa. Se koituu teidän kunniaksenne.Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa. Rukoilen, että hän sanomattomassa kirkkaudessaan hengellään vahvistaisi ja voimistaisi teidän sisäistä olemustanne. Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja. Silloin te kykenette yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittämään kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden, ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon. Niin Jumalan koko täyteys valtaa teidät.Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella, olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti. Aamen. Ef 3
Seuraava sanan ja rukouksen iltamme, samalla kevään viimeinen,  on Mukkulan  kirkossa perjantaina 26.4. klo 18. Tervetuloa mukaan!

 

 

 

 

 

 

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *