Asiantuntija

Saatteeksi: Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. Minä sanon teille: edes kuningas Salomo täydessä loistossaan ei ollut vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset! Jeesus vuorisaarnassa
Teille on sanottu, teille on opetettu,  mutta minä sanon teille. Jeesus arvioi aikalaistensa eettisiä sääntöjä elämän asiantuntijana vuorisaarnassa. Koska aika oli puhutun ja kuunnellun, eikä kirjoitetun ja luetun aikakautta, päättelen, että Jeesus piti kuuluisan puheensa monta kertaa. ( Se on Matteuksen evankeliumin luvuissa 5-7, kursivoitu teksti on lainauksia sieltä)
Kuulijat olivat varmasti  monenlaisia taustoiltaan. Suurin osa lieni tavallista kansaa.  Mutta oli joukossa juutalaisen lain ja elämäntavan asiantuntijoitakin, fariseuksia, kirjanoppineita ja lainoppineita, jotka olivat saaneet pätevyytensä 40 vuotiaina vaativan opiskelun jälkeen. Heille 10 käskyn laki oli laajennettu 613 ohjeella. Niistä 248 oli myönteistä kehoitusta ja 365 kieltoa. Osa niistä oli siis työntämässä hyvään ja toinen osa varjelemassa joutumasta pahaan. Heillä oli myös  opittu taito lainata ajatusketjua, joka oli sukupolvien työstämänä  päätynyt noihin tarkennuksiin. Tämä suullinen kommenteista ja selityksistä koostunut  toora päätyi satoja vuosia myöhemmin juutalaisten Talmudiin. Tarkoitus tällä kaikella oli vilpittömän hyvä. Haluttiin noudattaa täydellisesti Jumalan tahtoa. Juutalaisuus on aina halunnut löytää ihmisen hyvän elämän tässä ja nyt – mikä on valtavan hieno asia. Jeesus myös arvosti fariseuksia. Eräänkin hän sanoi olevan ” ei kaukana Jumalan valtakunnasta”.
Jeesus – noin 30 vuotias puuseppä, rakentaja, ilman juutalaisen yhteisön valtuutusta,  ottaa vuorisaarnassa asiantuntijana kantaa käskyihin ja niistä johdettuihin perinnäissääntöihin. Asetelma oli sinältään monia kuulijoita hämmentävä. Jeesuskin  kuuli sen usein hänelle esitetyssä kysymyksessä: millä valtuutuksella sinä toimit ja opetat!
 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te , ette pääse taivasten valtakuntaan.
 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Kun paljon tulkitaan, ilmenee ongelma tulkintojen etääntymisestä lähtökohdastaan. Silloin on viisaus palata siihen, mistä syvimmiltään on kysymys. Kymmentä käskyä ajatellen kolme ensimmäistä käskyä, eli jumalasuhteeseen liittyvät asiat, kulkevat  taustana ja ovat koko ajan läsnä vuorisaarnan kokonaisuudessa. Suuri asia vaikuttaa kaikkeen! Yksittäisitä käskyistä Jeesus käsittelee ainoastaan 5. ja 6. käskyä.

Älä tapa ! Älä tee huorin, aviorikosta! Nämä käskyt säätelevät ihmisarvoa ja ihmisoikeuksia. Jeesus arvostelee pinnallista  ja välinpitämätöntä suhtautumista väkivaltaan, avioliittoon ja  naisen asemaan.  Jeesus johdattaa ajattelemaan syvemmin toista ihmistä ja toimimaan vastuullisesti. Hän ilmaisi sen jo vuorisaarnan alussa puhuessaan onnellisista- autuaista ihmisistä.  -katso edellinen blogitekstini!

Minua on ajatteluttanut vuorisaarnan ääressä ja muutenkin antiikin ajan kokonaisuus, jossa Jeesus eli ja  kristillinen uskomme on syntynyt. Kristinusko syntyi juutalaisuuden keskellä ja ne molemmat syntyivät ja elivät pakanuuden keskellä. Pakanuus on yleisnimitys sen aikaisten jumalien palvelemiselle, mutta aivan selkeästi se sisälsi myös kreikkalaisen filosofian. Sokrates, Platon, Aristoteles, hedonistit, epikurolaiset, kyynikot, stoalaiset ja skeptikot elävät edelleen vaikkapa lukion yleissivistykseen kuuluvassa filosofian kurssissa. Niiden katsotaan olevan niin tärkeitä, että ne ovat myös tätä päivää länsimaisen humanismin juurina. Jeesuksen aikana heidän ajatuksensa olivat eläneet 200 – 500 vuotta ja vaikuttivat hellenistisessä kulttuurissa, josta roomalaiset olivat omaksuneet paljon. Noille filosofioille oli yhteistä halu löytää ihmisen onnellisuus. Tätä taustaa vasten Jeesuksen vuorisaarna on kuin vastaus filosofien kysymykseen. Onnellisia ovat… Ja nuo hellenistiset filosofiat pyrkivät myös vastaamaan siihen, millä menetelmällä ihminen hallitsee itsensä. Kyllä ! Siitäkin Jeesus puhuu vuorisaarnassaan.
“Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ‘Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ‘Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ‘Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
Selvä tuomio vihapuheelle mutta myös viha-asenteelle. Kristinuskon sisällä on tämä asia ollut aina. Eri asia on sitten, miten kristityt ovat onnistuneet tässä omassa elämässään.
“Teille on opetettu tämä käsky: ‘Älä tee aviorikosta.’  Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan.
 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
 “On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.  Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.

Uskottomuus ja hylkääminen ovat elämän haavoittavimpia asioita. Silti ne ovat kestoaihe tämän päivän niinsanotuissa “viihdeuutisissa”. Kuudes käsky on avioliiton suojelemista varten. Sillä on vahva yhteys neljänteen käskyyn: kunnioita isääsi ja äitiäsi. Käskyissä on vahva ajatus siitä, että  ehjä perhe on ihmiselle paras paikka elää, niin miehelle kuin naiselle, niin lapselle kuin isovanhemmalle. Siinä toteutuu sukupolvien ketju, joka parhaassa tapauksessa on valtava voimavara jokaiselle siihen kuuluvalle. Se on myös yhteiskunnan kannalta paras. Jeesuksella oli hyvä syy valita myös kuudes käsky syventävään tarkasteluun vuorisaarnassaan.

Näin kirjoittaessani en halveksi ketään, jolla ei tätä ole. Itse olen kasvanut yksinhuoltajaäidin  kahden hengen perheessä, en koskaan tuntenut isääni. Tiedän itse siis enemmän siitä mitä voi puuttua. Jokainen voi kuitenkin toimia niin, että tulevaisuus voi olla menneisyyttä ehjempi. Olennaista kristittynä on nähdä käskyn tai rajoituksen takaa Jumalan tarkoittama hyvä todellisuus. Se tulee edelleen vahvana viestinä ohjaamaan meidän todellisuuttamme ja pysyy aina ajankohtaisena eteenkin päin. Samoin kuin Jeesuksen tiivistys Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. Tämä lause on kuin  ikkuna josta vuorisaarnaan usein katsotaan. Kultainen sääntö. Yleisinhimillinen viisaus.
Oliko Jeesuksen tarkoitus tehdä kunnollisia ihmisiä, hyvin käyttäytyviä ja toisensa huomioon ottavia ? Ei vaan luoda hengellisesti uusiksi ihmisiä, jotka olivat omaksuneet monia ympäristönsä harhakäsityksiä. Nuo käsitykset ovat meistä kaukana ajallisesti – jotkin ovat  kuitenkin asioina tunnistettavia nykyisessä elämänmenossa. Mutta Jeesuksen tarkoitus luoda hengellisesti uudeksi ihmiseksi on syy, miksi Jeesus piti tämän kaikkina aikoina ihmisiä puhuttelevan vuorisaarnansa. Päämäärä on taivas, iankaikkinen elämä. Sivutuotteena on onnellinen elämä täällä. Autuaita ovat…
Seuraavat Sanan ja rukouksen illat Mukkulan kirkossa ovat  22.3. ja 26 4. perjantai-iltoina klo 18. Tervetuloa kuuntelemaan, keskustelemaan, laulamaan ja rukoilemaan!

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *