Jouluna

Joulu kerrotaan Raamatussa evankeliumeiden alussa. Luukas  vie meidät Betlehemiin enkelten ja  paimenten kedolle ja talliin, jossa nuori perhe on  vastasyntyneen esikoisensa kanssa. Matteus kertoo itämaan tietäjistä, jotka eivät kuitenkaan osaa perille vain tähden avulla, vaan tarvitsevat lisäksi Vanhan Testamentin profeettojen saaman tarkemman tiedon messiaan syntymäpaikasta. Kun nämä yhdistyvät, syntyy mielikuva, joka edelleen elää pelkistettynä jokaisessa seimikuvaelmassa ja seimiasetelmassa.

Joulu kerrotaan evankeliumeiden alussa. Luukas kertoo enkeli Gabrielista, joka ilmoittaa raskaaksituloista Marialle ja vähän aikaisemmin omaa lasta kaivanneelle Johannes Kastajan isälle Sakariaalle. Puolen vuoden välein syntyvät Johannes ja Jeesus. He ovat Jumalan uusi ilmoitus Israelin kansalle: juutalaisille ja samalla kauttaan kaikille kansoille.  Johannes  kulkee Herran edelläkävijänä Elian hengessä ja voimassa, hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja ohjaa tottelemattomat ajattelemaan hurskaiden tavoin, näin valmistaakseen kansan Herran tuloa varten”  Näin enkeli puhui Sakariaalle . Sakariaan sydämestä nousi vastaus, jossa on taju Johannes-vauvan  merkityksestä: Sinä johdat hänen kansansa  tuntemaan pelastuksen, syntien anteeksiantamisen. Näin meidän Jumalamme hyvyydessään armahtaa meitä: korkeudesta saapuu luoksemme aamun koitto. Se loistaa pimeydessä ja kuoleman varjossa eläville, se ohjaa jalkamme rauhan teille. Marialle enkelin viesti oli : … synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimen Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman pojaksi ja Herra Jumala antaa hänelle  hänen isänsä Daavidin valtaistuimen valtaistuimen. Lk 1

Kun vanhemmat veivät Jeesuksen  ympärileikattavaksi Jerusalemin temppeliin, he kohtasivat vanhan Simeonin, joka Pyhän Hengen vaikutuksesta lausui Marialle : Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun oman sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset. Lk 2 Kaiken  keskellä Maria kätki sydämeensä kaiken mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä. Mitäpä muuta hän olisi voinut tehdä. Jeesuksen syntymään liittyvät tapahtumat ovat siinä kohtaa irrallisia ja kuitenkin selvästi osoittivat eteenpäin. Kovin varmoja johtopäätöksiä ei kuitenkaan voinut tehdä. Jouluun liittyvät raamatunkohdat ovat luonteeltaan Jeesuksen ja Johanneksen vanhempien muistoja siitä, miten Jumala muutti heidän elämänsä.

Markus kertoo aluksi myös Johannes Kastajasta ja Jeesuksesta, kun he ovat noin 30 vuotiaita.. Heidän lapsuudestaan ei  ole sanaakaan. Jeesuksen  syntymätapahtumien jälkeen hänen elämästään ei tiedetä oikeastaan mitään. Eikä tarvitsekaan. Monen ihmisen kasvamista ja kehitystä seurattuani olen havainnut, että ihmisen kasvaminen aikuiseksi vaatii suunnilleen tuon kolme vuosikymmentä.  Siinä iässä Jeesus saa kasteen Johannes Kastajalta. ”Vedestä noustessaan Jeesus  näki kuinka taivaat aukenivat ja Henki laskeutui häneen kyyhkysen tavoin. Ja taivaista kuului ääni: Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.”Mk 1 Johannes Vertaa itseään Jeesukseen. Minä kastan vedellä, Hän Pyhällä Hengellä. Evankelista Johannes alkaa evankeliuminsa samantapaisesti kuin Markus . Hänen joulunsa on kokonaisvaltainen: Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta .Joh 1 

Edelläkävijä Johannes mestattiin miekalla, kun Jeesus oli toimintansa alussa. Ristinkuolema lopetti Jeesuksen työn, siltä näytti. Mutta kolme toiminnan vuotta riitti jättämään pysyvän jäljen ihmiskunnan parhaaksi. Armo ja totuus saivat sisällön, joka voi koskettaa jokaista ihmistä. Perimmäinen totuus täyttää Jeesuksen opetukset. Perimmäinen tarkoittaa, että sellaisen takaa löytyy enää vain ja ainoastaan Jumala itse. Sellaista ei  voi eikä tarvitse selittää, mutta se antaa perustan ihmisen elämään ja tulevaisuuteen.

Jeesuksen esi-isän, Davidin valinta kuninkaaksi oli seurausta aikoinaan siitä, että Jumala katsoi hänen sydämeensä. Daavidin kuningassukuun kuuluva Jeesus uudisti suvun menetetyn kuninkuuden nostaen sen uudelle tasolle. Nyt on kysymys ihmisen sisimmän tasosta. Sillä tasolla toimi Johannes Kastajakin. Hänellä ei vain ollut työvälineenään armoa. Oli vain totuus. Jeesuksella on armo, jonka perustana on hänen kuolemansa. Ja Pyhä Henki tekee armon henkilökohtaiseksi ja todelliseksi. Sitä tarkoittaa se että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.

Jonkin asian voi ymmärtää katsellen sitä alusta alkaen. Joulu ei avaudu kokonaan tapahtumista, joita tässä kristikunnan juhlassa muistetaan. Joulu avautuu lopusta. Noustuaan ylös kuolleista Jeesus kulki kahden oppilaansa kanssa tiellä Emmaukseen. Hän opetti järkytyksen vallassa olevia oppilaitaan: ”Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet. Juuri niinhän messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa.” Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu. Tästä syystä me kristityt luemme myös Vanhaa Testamenttia. Tietyt profeettojen kirjoittamat ennustukset kuuluvat erottamattomasti myös jouluun. 

Mutta syvimmin joulu avautuu lopusta, joka ei ole vieläkään loppunut. Elämme aikaa, jossa Jeesus puhuttelee sydämiä ja kutsuu osalliseksi rakkaudestaan, armostaan ja voimastaan. Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ja tämä kaikki on totta maailmanlaajuisesti.

Venäläinen ortodoksipappi Aleksandr Men kirjoitti Jeesuksesta  kirjan Ihmisen poika. Se ilmestyi lännessä 1968, Venäjällä vasta kirjoittajan kuoltua. Hän oli rohkea Jeesuksen todistaja ateismin keskellä. Hänen maallinen vaelluksensa päättyi murhaajan kirveeniskuun kirkkomatkalla syyskuisena sunnuntaina 1990. Rikosta ei ole selvitetty.

”Kristinuskoa eivät ole uudistaneet opinkappaleet eivätkä teoriat vaan Kristus itse. Hän johdattaa sitä kohti ikuisuutta. Juudean pääsiäisaamun jälkeen kuluneet vuosisadat ovat olleet vain esinäytös jumalallisen ja inhimillisen kirkon täyteydelle, sen alku, mitä Jeesus on kirkolleen luvannut. Uudesta elämästä on noussut vasta ensi versoja, toisinaan vielä hentoja. Hyvän sanoman uskonto on tulevaisuuden uskonto. Mutta Jumalan valtakunta on jo olemassa; se on maailman kauneudessa ja siellä missä hyvä voittaa pahan, Herran todellisten opetuslasten, pyhien ja kilvoittelijoiden keskuudessa, niiden parissa, jotka tahtovat seurata Kristusta, eivätkä ole hylänneet häntä, kun hänen kirkkoaan ovat kohdanneet raskaat koetukset…

Jumalallinen opettaja, anna meille heidän uskonsa voimaa, heidän järkkymätöntä toivoaan ja sen rakauden paloa, jolla he ovat rakastaneet Sinua. Anna meidänkin nähdä pimeydessä Sinun kasvosi, kun olemme eksyneet elämäntiellä emmekä tiedä, minne mennä. Opeta meitä kuuntelemaan ikuisuuden hiljaisuutta vongunnan ja jyskeen keskellä mahtavalla ja samalla köyhällä ja voimattomalla tekniikan aikakaudella. Opeta tarkkaamaan rohkaisevia sanojasi: Minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.” Men: Ihmisen poika sivuilla 296-297

Kuvat olen valokuvannut 1930 ilmestyneestä kuvateoksesta: Jeesus Nasaretilainen, hänen elämänsä ja vaelluksensa. 80 William Holen maalausta.

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *