Hiljaisuus puhui

Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä. Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.”
Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.” Johannes 8
Tämä tapahtuma oli alun perin tarkoitettu kahden ansan loukuksi. Siinä nainen jäi ensin lainopettajien ja fariseusten ansaan. Mutta tosiasiassa hän oli vain väline, jolla Jeesus koetettiin saada ansaan ja huonoon valoon. Tämä vanha menetelmä on ahkerassa käytössä edelleen. Tuomalla tarkoitusperäisen esimerkin jonkun eteen, niin että hän ottaa siihen kantaa – saadaan mahdollisuus leimata hänet yksipuolisesti . Tämä ikivanha ilkeys on ahkerassa käytössä edelleen. Jeesuksen kohdalla se ei onnistunut. Hänen vastauksensa oli pyhä hiljaisuus. Jokainen paikalla ollut joutui syvällä sisimmässään miettimään oman elämänsä valintoja. Pyhä hiljaisuus synnyttää paljon ajatuksia ja näyttää sielun silmien edessä oman elämän filminauhan, johon kaikki on talletettu.
Nainen maksoi väärästä valinnastaan. Hänen tekonsa oli tullut julki. Mutta hän sai kokea, miten Jeesus on aina ihmisen puolella katsoen elämän kokonaisuutta. Kun pyhä kohtaa syntisen, on sisäisen parantumisen mahdollisuus. Jeesus vahvisti oikeaa. Älä enää. Seuraavassa houkuttavassa tilanteessa uskon naisen muistaneen pyhän hiljaisuuden hetket. Kun Jumala puhuu sisimmässä, Hän ei aina käytä sanoja. Siitä jää sieluun jälki, joka auttaa voittamaan tulevia kiusauksia. Yllä kerrotusta tilanteesta siunaus tuli sitä kautta myös miehelle, joka oli rikkonut väärällä teollaan naisen ja oman elämänsä. Hänellekin välittyi vahva ”älä enää”. Sillä kyllähän he vielä varmasti kohtasivat.
Pyhä hiljaisuus paljasti fariseukset ja lainopettajat . Yhtäkaikki hyvää heissä oli syvä Jumalan kunnioitus. He olivat Jeesuksen kanssa Jerusalemin temppelissä, valtavan urheilustadionin kokoisessa paikassa. Aivan lähellä heitä kaikkia oli temppelin kaikkein pyhin Jumalalle omistettu paikka. He näkivät sen koko ajan. He eivät voineet valehdella alttarin äärellä. He lähtivät hiljaa pois salaisuutensa säilyttäen mutta sisimmässään myös tunnustaen. Tärkeintä oli olla menettämättä kasvojaan ihmisten mutta myös Jumalankaan silmissä. Mutta viesti on selvä. Ei ole synnittömiä Jumalan edessä. Eikä Jumalan edessä pelailla pelejä.
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Lause on elänyt nykyisissäkin keskusteluissa. Se on saanut monesti väärän painotuksen, jonka mukaan ei saa tuomita, eikä pidä arvostella. Jeesuksen sanomassa painottuu: Jumala tuomitsee oikein. Jeesus on tullut pelastamaan tuomiolta. Muistan tässä Jeesuksen vertauskuvan aiheesta. Ei kannata olla huolissaan roskasta toisen silmässä, kun omassa silmässä törröttää tukki. Usko ei pelasta ketään synnittömäksi saatikka tee ketään täydelliseksi. Ärsyttävää Jeesuksen opetuksessa on aina ollut se, että kunnollisuuden raja ei kulje lakien noudattamisessa. Jeesuksen kanssa väittelijöiden, fariseusten ja lainopettajien mielissä niin oli. Jeesus kuljetti heitä määrätietoisesti Jumalan, kaiken lain antajan silmien eteen tutkittaviksi. Ihmisen tunteman totuuden vastakohta saattaa olla toinen vielä paljon syvällisempi totuus.
Se minkä Jeesus vaikutti hiljaisuudella, hän puki myös sanoiksi. ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” Joh 8:12 Nämä sanat ovat ylhäältä. Ne liittyvät, niin kuin myös tuo kerrottu tapahtuma, siihen että Jumalan valtakunta on tullut tänne meidän keskellemme.
Pimeä merkitsee ihmisen sydämen pimeyttä. Väärin toiminut tykkää varjoista ja pimennoista. On luontevan helppoa liittyä samalla tavalla toimineiden seuraan, sillä siellä ei tarvitse kokea arvostelua. Tehty synti tuo mukanaolon. Se yhdistää. Siinä on tunteita: Me olemme kaikki huonompia verrattuina heihin, jotka ovat toimineet oikein, meillä on häpeä siitä mitä olemme tehneet, mutta emme tunnusta sitä. Salaaminen yhdistää mutta samalla vie voimia. Pimeyden toisella asteella käsitys oikeasta häviää, tehdään uusi normaali omin mitoin. Hävitetään epämiellyttävät rajat. Leimataan ja käydään niiden kimppuun, jotka toimivat oikein. Tämä on Raamatun mainitsemaa sydämen paaduttamista. Jeesus, lainoppineet ja fariseukset, nainen – heidän kohtaamisessaan oli kyse seksuaalisuuden rajoista. Siihen liittyvät kysymykset olivat silloinkin ajankohtaisia. Tämän päivän kristillisyydessä suuri haaste on: määritteleekö hengellisyys seksuaalisuuden vaiko seksuaalisuus hengellisyyden. Jeesus osoitti pyhällä hiljaisuudella: hengellisyys
määrittää seksuaalisuuden toteuttamista turvallisiin rajoihin, joitten sisällä voi olla myös onnellinen.
Elämme Jumalan silmien edessä Hänen katseensa alla. Tämän todellisuuden tunnustaminen erottaa kristityn ateistista. Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: ”Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä
vapaita.” (Joh 8:31-2) Tämä on myös  jokaisen kristityn arjen haaste.  Hengellinen elämä on täysin riippuvainen Jumalasta ja syntyy tästä suhteesta ihmisen sydämessä ja tyytyy siihen , mitä Hän antaa. Ihmisen tunteman totuuden vastakohta on toinen vielä paljon syvällisempi totuus. Niin kuin Jeesus sanoi: joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän
valo.

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *