Iankaikkisuus ratkaisee

”Ei kukaan voi tulla luokseni ellei Isä sitä hänelle suo.” Jeesuksen sana oli loukkaava sitä kuunnelleille. Saattaa olla sitä myös meille. Eikö Jeesuksen seuraaminen olekaan omassa hallussani? Enkö voi siitä itse päättää?

Loukkaantumisen seurauksena suuri joukko jätti Jeesuksen. Vain 12 uskollista jäi. Jeesus kysyi” Tahdotteko tekin mennä pois

He vastasivat. ”Kenen luo me menisimme. Vain Sinulla on iankaikkisen elämän sanat.

Mitä olivat iankaikkisen elämän sanat? Johanneksen 5. ja 6. luvut kertovat kaksi tapahtumaketjua. Molemmat johtavat ajatuksen elämän arjen ja vaikeuksien keskeltä iankaikkisen elämän todellisuuteen. Mikään muu ei samalla tavalla ruoki kristityn syvintä olemusta.


Se onkin aivan toisella tavalla

Betesdan lammikon äärellä parantumista 38 vuotta odottanut parani Jeesuksen sanalla. Oli myös muita parantuneita joista Johannes ei kerro, mutta edellyttää niiden olemassaolon. Niiden seurauksena syntyy kansanliike kulkemaan siellä missä Jeesus on. Ja Jeesus on paljon Genessaretin järven, tuon paikoin vuorten ympäröimän vähän Vesijärveä suuremman järven rantamilla. Siellä hänet etsitään ja löydetään.

Tulee hetki kun on paljon väkeä koolla. Siunatut 5 leipää ja 2 kalaa muuttuvat ihmeellisesti viidelletuhannelle  riittäväksi ravinnoksi ja vielä jää ylikin 12 korillista. Kuka sellaista ruokaa sai syödä, innostui vielä enemmän Jeesuksen seuraan hakeutumisesta – tietenkin. He halusivat tehdä Jeesuksesta kuninkaansa.

Mutta Jeesus jätti heidät ja opetuslapsensa, joita oli jo suurempi joukko ja vetäytyi yksinäisyyteen. Hän kuin hävisi heiltä ja samalla otti etäisyyttä. Hän ei halunnut johdattaa seuraajiaan väärällä tavalla. Kun he sitten taas kohtaavat ihme on ohi.

Te etsitte maallista mutta minun tehtäväni on antaa teille taivaallista! Jeesus kuin riisui ruokkimisihmeen kokemisen, mutta samalla Hän selitti tapahtunutta. Se oli Jumalan Isän ihme, ei hänen. Sen tarkoitus oli johtaa ajatukset todelliseen taivaan ruokaan. Sillä pääsee perille sinne mikä oli luvattu jo alussa Abrahamille. Luvattuun maahan, iankaikkiseen Kaanaanmaahan me olemme matkalla. Heprealaiskirjeen mukaan se oli jo alussa Abrahamin sydämessä. ”Jos heidän mielissään olisi ollut se maa josta he olivat lähteneet – he olisivat voineet palata sinne. Ei – he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata”

Jeesus vahvisti tuon isänmaan todellisuuden. Sinne kuljettaessa tarvitaan aivan omanlaistaan ruokaa. 5 leivän ja 2 kalan riittoisuus oli vain johdanto asiaan.

Älkää tavoitelko katoavaa ruokaa vaan katoamatonta, joka antaa iankaikkisen elämän.” Mitä me tekisimme että sen saisimme. Siinä oli kuulijoiden johdonmukainen kysymys. Mikä olisi sellainen Jumalalle kelpaava teko, että sen voisi sillä saada ja ansaita? Heidän elämänsä suhteen Jumalaan ratkaisi Jumalan laki, kaikki käskyt yhdessä.

Jeesus vastasi: ” Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt – se on Jumalan teko, joka kelpaa Hänelle”

”Mitä teet, että uskomme sinua? Mooses antoi taivaasta mannaa – entä sinä. He olivat edelleen kiinnostuneita syömään ihmeellistä vähästä määrästä enenevää ravintoa. Jeesus ohitti oikealla tavalla Mooseksen. Ei Mooses vaan Isä, Jumala antoi kansalleen ruokaa ylhäältä. Ja sekin oli kuin silta siihen syvempään: ” Jumalan leipä tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle (Iankaikkisen) elämän. Minä – Jeesus – olen tämä elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta ja se joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole (iankaikkista) elämää…

Ja voiko suoremmin enää ilmaista, että vain Jeesuksen uhri on ainoa tie taivaaseen, kun hän sanoo:

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni – on todellinen ruoka ja juoma ” joka vaikuttaa niin että :

1. Sillä ihmisellä on iankaikkinen elämä

2. Sen ihmisen Jeesus herättää viimeisenä päivänä

3. Se ihminen pysyy Jeesuksessa ja Jeesus pysyy hänessä

Tämä oli kuulijoille sietämätön puhe. Heidän selkäytimessään oli että on tehtävä oikeat teot ja täytettävä laki itse. Jeesuksen vastaus oikeasta teosta käänsi kaiken toisenlaiseksi. Tekojen tie on mahdoton.

Tuomiovallasta

38 vuotta sairastaneen miehen parantamisesta alkanut tapahtuma laajenee ja syvenee kysymykseksi tuomiovallasta. Parantamisen takia juutalaiset tuomitsevat Jeesuksen sapattilain rikkomisen takia ja katsovat Jeesuksen toiminnallaan asettuvan Jumalan veroiseksi. He alkavat vainota häntä.

Mutta Jeesuskin on käyttänyt tuomiovaltaa vapauttaessaan miehen sairaudesta, joka on ollut synnin seurausta. Älä enää tee syntiä, ettei kävisi pahemmin, Jeesus vielä varoittaa.

Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän, niin antaa myös Poika elämän kenelle tahtoo… Joka kuulee sanani, uskoo lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän – eikä joudu tuomittavaksi.” Tämän ajatuksen taustalla soi kuin valtavana lauluna : ” Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, ettei kukaan hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän!”

Näin Jeesus katsoo yli ja läpi ajan mittakaavanaan iankaikkisuus. Näitä asioita ei teologia tieteenä tutki, koska ne ovat tieteen ulottumattomissa. Jeesus näki ja näkee ihmiselämän keston, meidän kunkin aikamme lopun, ajan jossa olemme odottamassa kuolemamme jälkeen ja kuolleiden ylösnousemuksen, jossa myös me olemme mukana – niin kuin myös 38 vuotta sairastanut mieskin. Tässä on vahva kuva sinun ja minun – meidän  elämästämme.

Tässä kaikessa Jeesus korostaa: Kaikessa mitä hän tekee, on Isä mukana. Se on täydellisesti Isän tahdon mukaista. Kaikessa Jumala itse tekee työtään. On kuin Jeesuksen läpi voisi nähdä Jumalan. Jeesuksessa kuuluu Jumalan ääni tähän maailmaan.

Juutalaisille Jeesus sanoi: ” Te ette kuule Jumalan ääntä”. Toisin kuin oli ollut tarkoitus, Jumalan laista oli tullut este nähdä itseään Lain antajaa. Mooseksella ei estettä ollut. Hän kuuli Jumalan äänen. Jeesus puuttui samaan asiaan, kuin Jumalan lähettämän profeetat. Ihmisten äänet ja mielipiteet olivat tulleet Jumalan äänen kuulemisen esteeksi. Jeesus riisui heidät paljaiksi sisäisesti: Te ette rakasta Jumalaa. Kahteen asiaan tiivistetyn Jumalan lain tärkein oli laiminlyöty. Rakasta Jumalaa yli kaiken… Ilman tätä lain mukaan eläminen on kuollutta elämää.

Ilman muuta Jeesus tarkoitti myös tällä tavalla lakiin kuolleita puhuessaan kuolleitten herättämisestä.

Kun tässä ajattelen Johanneksen 5. ja 6. lukuja kokonaisuutena evankeliumin sisällä huomaan tämän jakson lopulla sanan: ”Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä.” Liha tarkoittaa ihmistä itseään itsekkäänä olentona. Itsekäs ihminen ajattelee myös voivansa itse olla Jumalan lain täyttäjä. Olen riittävän hyvä kun en ole kovinkaan paha. Jeesus kuvasi tätä hyvin vertauksessaan, jossa temppelissä hurskas fariseus ja syntinen publikaani olivat puhumassa elämästään Jumalalle eli rukoilemassa.

Henki yksin tekee eläväksi! Nikodemukselle Jeesus neuvoi: Tulee syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Samarialaiselle naiselle Jeesus opetti: Todelliset rukoilijat rukoilevat Hengessä ja totuudessa.

Kun on kuolleista nousemisen aika, ollaan joko elämän tai tuomion ylösnousemuksessa. Hyvää tehneet pääsevät elämän ylösnousemukseen. Juutalaiset kysyivät Jeesukselta, mikä on se oikea Jumalan teko? Ja Jeesus vastasi: Se että uskotte Minuun joka olen elämän leipä. Ja niille 12 ikuisen elämän sanoista kiinnostuneille hän opetti: Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion. Synti on se, ettei uskota Jeesukseen minun syntieni ainoana mahdollisena sovittajana, vanhurskaus siinä että Jeesus on ottamassa vastaan meitä taivaassa iankaikkisuudessa, ja tuomio siinä että tämän maailman ruhtinas Saatana on tuomittu ja kaikki hänen seuraajansa hänen kanssaan.

Kattomaalaukset Kankaanpään kirkon katosta. Katselin niitä paljon pienenä poikana kun istuin siellä usein. Syöpyivät mieleeni. Muut kuvat Varsinais-suomalaisten kirkkojen seiniltä.  Seuraava Sanan ja rukouksen ilta Mukkulan kirkossa on 20.4. perjantaina klo 18. Tervetuloa!

Jaa teksti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *