Teille on opetettu. . . . . mutta minä sanon teille

”Teille on opetettu: ’Silmä silmästä, hammas hampaasta.’ Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. (Matt 5: 38-41)

 

Näitä Jeesuksen sanoja on käytetty esimerkkinä oikeasta kristilliseksi tavasta joustaa ristiriitatilanteessa. Pitää antaa periksi, jottei synny lisää ongelmia.

Kun Jeesuksen sanoja luetaan niiden alkuperäisessä sosiaalisessa asiayhteydessä, ne puhuvat jostain aivan muusta. Kannattaakin käydä Jeesuksen antamia esimerkit läpi yksitellen.

Ensin näistä useimmin käytetty posken kääntäminen. Juutalainen vältti vasemman käden käyttöä, sillä vasen oli likainen. Lyödessään toista, hän siis käyttää oikean käden nyrkkiä. Jos nyrkin iskun saanut kääntää iskun saatuaan toisen posken eli vasemman, juutalaisen on lyötävä siihen oikean käden kämmenselällä.

Juutalaisessa niin kuin oikeastaan kaikissa kulttuureissa kämmenselällä lyöminen on osoitus halveksunnasta ja toisen yläpuolella olemisesta. Kämmenselällä lyötiin juutalaisessa yhteisössä lapsia, naisia, palvelijoita tai orjia. Eli toisin sanoen, se joka lyö toista vasemmalle poskelle – oikean käden kämmenselällä – hän samalla osoittaa olevansa toisen yläpuolella. Kääntämällä vasemman posken lyöty kertoo lyöjälle oikealle poskelle lyömisen olleen väärin.

Entä paidan antaminen. Jos, tai oikeastaan kun, köyhä maaseudun asukas jäi velkaa rikkaille, rikkailla oli mahdollisuus oikeusteitse vaatia saataviaan. Tällöin rikkaat pystyivät ottamaan köyhän viitan pantiksi. Viitta piti lain mukaan palauttaa omistajalleen yöksi. Paitaa ei kuitenkaan saanut milloinkaan ottaa keneltäkään. Silloin nimittäin jätti kyseisen ihmisen alasti. Mutta, mitä jos viitan luovuttanut antoi myös paitansa? Silloin viitan vaatija näyttäytyi sydämettömänä ja alasti jääneen häpeä tuli myös paidan ottajan osalle.

Jeesuksen kolmas esimerkki liittyy roomalaissotilaiden oikeuteen pakottaa kuka tahansa vastaantulija kantamaan heidän varusteitaan. Sotilaat kulkivat suurta valtakuntaa ristiin rastiin ja tämä sääntö oli tehty sotilaiden matkanteon helpottamiseksi. Käytäntöä seurattiin tarkasti ja yli virstan matkalle pakottaminen oli ehdottomasti kielletty. Joskus yli virstan matkalle pakottamisesta oli seurannut kuolemanrangaistus.

Jos sotilas pyysi jotakuta kantamaan varusteitaan sen sallitun virstan, kantamalla niitä kaksi kantaja osoitti sotilaalle, että jo yhden virstan matkalle pakottaminen oli liikaa. Sotilas jäi silloin pahaan välikäteen, sillä kukaan ei olisi uskonut häntä, jos hän sanoisi, että kantajaksi otettu kantoi varusteita vapaaehtoisesti kaksi virstaa.

Jokaisessa Jeesuksen antamassa esimerkissä on kyse epäoikeudenmukaisuuden esille tuomisesta. Niin toisen posken kääntämisellä, paidan antamisella kuin kahden virstan kantamisella haluttiin asettaa väärintekijä tilanteeseen, jossa hänen täytyy myöntää tekemänsä vääryys.

Kaikki Jeesuksen esimerkit olivat totta Palestiinan maaseudulla asuvien ihmisten elämässä. Näillä maaseudun köyhillä ei ollut mahdollisuuksia asettua heitä kohtaan tehtyjä vääryyksiä vastaan. Jeesus opetti heille, miten he pystyvät ainakin saattamaan vääryyden tekijät ja kaikki läsnäolijat huomaamaan köyhien kohtaaman epäoikeudenmukaisuuden.

 

Käsittelemäni raamatunkohta tuli mieleen, kun luin viime viikonlopun keskustelua Maata näkyvissä festareiden miesvaltaisesta pappisedustuksesta alttaripalveluksessa. Festareilla olleet naiset julkaisivat somessa kuvia papinpaidat päällä saadakseen tapahtuman järjestäjät ja osallistujat ja meidät kaikki muut huomamaan syrjivän toimintansa.

Julkaistut kuvat toimivat samalla tavalla kuin Jeesuksen antamat esimerkit juutalaisessa ja roomalaisessa kulttuurissa. Kääntämällä toinenkin poski, riisumalla itsensä alasti tai kantamalla sotilaiden varustuksia yli vaaditun matkan väärin tekijät joutuvat itse miettimään tekojaan. Viime viikonloppuna Turussa papin tehtävissä olleet miehet saivat näistä kuvista muistutuksen omasta valinnastaan, joka syrjii puolta Suomen pappiskunnasta. Toivottavasti kuvat laittavat nämä miehet pohtimaan asiaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *