Onko epäoikeudenmukaisuus oikein?

Lapset ovat tarkkoja siitä, että heitä kohdellaan oikein. Mutta mikä on oikein?

Olin kansakoulun neljännellä luokalla, kun jouduin opettajan hampaisiin. Hän ei nimittäin tykännyt tytöistä, hänestä pojat oli helpompi saada kuriin. Eräänä päivänä luokassa oli kova hälinä, sillä olimme juuri saaneet rokotukset käsivarsiimme. Vertasimme rokotusjälkiä ja puhuimme kovaäänisesti pakotuksesta olkavarressa.

Jostain syystä siinä metakan keskellä opettaja raivostui minuun, joka olin vielä tuolloin melko ujo oppilas. Hän ajoi minut käytävään, koska olin käyttäytynyt hänen mielestään häiritsevästi. Olin pakahtua häpeään, kun luokkakaverit tirskuivat minun, ujoimmasta päästä olevan tytön, osakseni saamaa kohtelua: ”Hei, kato, toi ajetaan ulos!”.

Minusta opettaja ei toiminut oikeudenmukaisesti, koska vain yhtä rangaistiin, vaikka koko luokka hälisi.

Tänä päivänä ilmiselvää epäoikeudenmukaisuutta perustellaan oikeamielisenä toimintana.  Onko epäoikeudenmukaisuus oikein?

Mutta mitä oikeudenmukaisuus tarkoittaa? Tuleeko enemmistön saada enemmän, vain koska heitä on enemmän?  Kenellä on oikeus työpaikkaan, kotimaahan, uskontoon? Kenellä on oikeus palkankorotukseen? Kuka taas irtisanotaan? Kenen olisi maksettava eniten veroa? Kuka saa tikkarin? Kenen kanssa leikitään, kuka heitetään ulos? Miksi eniten ansaitsevien tulot nousevat, kun taas vähiten ansaitsevien verotusta kiristetään?

Oikeudenmukaisuus on askarruttanut minua aina. Mutta mitä pidemmälle ihmisoikeuksia, luomakunnan oikeuksia, vähemmistöjen oikeuksia, luonnonoikeuksia tai muita oikeuksia menee, sitä hankalammaksi käy.

Mitä on oikeudenmukaisuus? Oikeudenmukaisuutta on antaa ihmiselle se, mikä hänelle kuuluu. Mutta kuka määrittelee, mitä kenellekin kuuluu?

Ei oikeudenmukaisuutta ilman armollisuutta

Oikeudenmukaisuus ja armollisuus kuuluvat yhteen. Ei ole toista ilman toista. Oikeudenmukaisuus ilman armoa kääntyy epäoikeudenmukaisuudeksi. Oikeudenmukaisuutta ja armollisuutta ei voida erottaa ilman, että toinen niistä vesitetään.

Kun ajattelen oikeutta ja epäoikeutta maailmassa, edessä on vain ongelmia. Mitä ajattelen köyhimpien maiden naisten osasta? Mitä mieltä olen palestiinalaislasten kohtelusta Israelissa? Mitä mieltä olen juutalaisten kohtelusta viime vuosisadalla? Mitä mieltä olen metsien hakkuusta? Mitä ajattelen kerskakulutuksesta ja ahneudesta, joka on suistamassa maailmamme radaltaan? Onko minulla oikeus fleecepusakkaan tai körryytellä joka paikkaan autolla? On helppo tuomita diktaattorit ja syrjintää harrastavat. Mutta millä tavalla itse voisin vaikuttaa?

Mitä ajattelisi Nasaretin mies?

Nasaretin Jeesuksessa on kiinnostavaa juuri se, ettei hän puolusta omasta mielestään oikein ajattelevia ja vanhurskaina pidettyjä. Nasaretin Jeesus puolustaa julkisyntisiä, väärintekijöitä, pahoja, hyljeksittyjä, syrjittyjä. Hän puolustaa niitä, joiden maine on vähintään kyseenalainen.

Minä haluaisin puolustaa ikimetsiä, suomalaista luontoa, sademetsiä, syrjittyjä lapsia, nuoria, joilla ei ole turvallista kotia, lapsia, joilta puuttuu leipä, lapsia, jotka viety väkisin orjatyöhön.

Haluan puolustaa naisia, joiden ei anneta puhua. Haluan puolustaa muutakin kuin rahaa ja rahan valtaa.

Mutta mitä olen oikeasti valmis tekemään? Mistä olen oikeasti valmis luopumaan? Jos Nasaretin mies olisi täällä, miten hän toimisi? Keiden luokse hän menisi? Kenen kanssa hän valmistaisi nyhtökaurapullia? Vai söisikö hän häränfilétä? Kulkisiko hän sähköautolla vai polkupyörällä? Lähtisikö hän vastustamaan arktista öljynporausta vai auttaisi kaltoinkohdeltuja väkivallan uhreja? Vai olisiko hän kansainvälisen öljy-yhtiön hallituksessa?

Oikeudenmukaisuudesta on väitelty kautta historian. Aristoteleen ajatukset oikeudenmukaisuudesta leimaavat yhä ajatuksiamme. Mutta emme näytä edes täällä Suomessa olevan  yhtä mieltä siitä, mikä on oikein. Silti on jokaisen tehtävä pyrkiä kohti oikeutta ja armollisuutta.

Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille, Matt. 7: 12.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *